MediYoga tryllestav #2 Koble helt av med dypavspenning på lydfil

 

Vil du lære deg å koble helt ut?

Du får ei lydfil med guidet dypavspenning av meg lenger ned på siden. Den kan hjelpe deg med å koble helt av, kjenne indre ro og mye mer. Den er lest inn spesielt til dette innlegget. Først har jeg bare noe viktig å dele.

 

Føler du at du alltid må gjøre noe?

Å gjøre absolutt ingenting er kanskje det vanskeligste du vet? Hva føler du for eksempel når du må sitte i ro og vente lenge på noe? Rastløshet, kribling, uro, ubehag, at du er lat eller at det ikke er god nok å bare sitte der?

Kjenner du deg igjen i at når du har et rolig øyeblikk og endelig kan sette deg ned litt, må du slå på TVen, ta frem avisa, iPaden eller mobilen. Føler du at du må bli underholdt eller gjøre noe alltid? Det er et mønster som mange flere enn deg kjenner seg igjen i.

Kanskje kjenner du deg ikke helt igjen men føler at det er frykt for å gå glipp av noe, enten det er informasjon eller happenings, som er årsaken til at du ikke kan koble av?

Eller kanskje er du redd for å ikke være god nok eller perfekt nok, og strever hele tiden etter å bli anerkjent av andre? Kanskje er det ikke mobilen du tar frem, men tankene? Du har kanskje alltid noe å planlegge eller evaluere?

 

Må gjøre noe hele tiden-mønsteret

Vi kan si til oss selv at må gjøre noe hele tiden-mønsteret er et resultat av det travle livet vi lever nå, og sånne er det bare. Men det trenger ikke å være sånn. Du kan endre på det, frigjøre deg, om du vil. Det har jeg gjort, i hvert fall stort sett. Det betyr ikke at jeg mediterer hele tiden. Jeg er tross alt småbarnsmor og jeg elsker jobben min. Jeg kan likevel leve med indre ro, selv om det er mye mer å ta ansvar for og gjøre nå enn før. Jeg kan ta bevisste valg ut ifra hva som er viktig for meg og nyte livet mitt mer enn hva jeg gjorde før. Jeg koser meg med en ting av gangen. For meg er dette ikke noe jeg har øvd på, men endringer som kom inn i livet mitt da jeg begynte å sette av tid til yoga og meditasjon daglig. Jeg skulle ønske jeg kunne si at endringen skjer over natta, men slik er det dessverre ikke. Du vil oppleve endring gradvis over 2-6 uker. Det er den tiden det tar for hjernen og nervesystemet ditt å endre en vane. Yogisk sies det at det tar 40 dager med daglig praksis å oppleve langvarig effekt.

Det er viktig for meg å formidle at det ikke skal aksepteres å leve med stress hele tiden. Det er vi som skaper behovet eller er så vant med det at vi ikke legger merke til det lenger. Jeg har lest at flere setter ord på avhengigheten av adrenalinet i hverdagen, og at det har blitt en normalsituasjon å leve med beredskapen på hele tiden.

 

Ruset på stresshormoner

Jeg har gjennom å lytte til mine reaksjoner og følelser i hverdagen, opplevd at når stressreaksjonen er på i kroppen gjør det meg oppglødd, engasjert, fokusert, gir meg økt styrke og utholdenhet, gjør meg glad, men samtidig nervøs. Kjenner du deg igjen i det? Det er som en rus. Før var jeg nok avhengig av følelsen og energien det gav meg, og samtidig gjorde jeg meg avhengig av å være beredt til å yte 100 prosent hele dagen (og kanskje natten også?). Da jeg studerte dans, for eksempel, hendte det at jeg våknet midt på natta av at jeg danset i søvne. Har du opplevd noe lignende kanskje?

 

Stress gjør oss syke!

Det er svært helseskadelig om vi ikke kjenner igjen stresset og overser varselsignalene fra kroppen fordi vi ikke er tilstede i kroppen med oppmerksomheten vår. Vi aksepterer den svevende og nevrotiske oppførselen fordi vi ikke vet om noe annet. Det er den følelsen som er det normale. Stressreaksjonen vår er livsviktig, og det er derfor den kalles ”kamp og flukt-responsen”, men den skal egentlig bare være aktivert korte stunder av gangen. Langvarig aktivering gir sykdom og ubalanse både fysisk og psykisk! 90 % av våre helseplager kommer av stress, direkte eller inndirekte. Visste du det?

Jeg kommer til å skrive mer om mønster som er vanlige i 2016 og hvordan det påvirker stressaktiveringen og helsa, helt sikkert! Men for å komme nærmere målet mitt med dette innlegget som er at du trykker play og tar deg ei god og dyp avspenning, vil jeg nevne noen av det vi går glipp av ved å være i må gjøre noe hele tiden-mønster.

 

Hva går du glipp av?

  • Varselsignalene fra kropp og psyke
  • Bevissthet på kroppen, tankene, valgene dine og hvordan du lever livet ditt
  • Følelsene, spesielt de gode
  • De gode historiene
  • Leken
  • De magiske øyeblikkene i hverdagen
  • De spesielle møtene som kan røre deg i hjertet
  • De kreative ideene
  • Intuisjonen din, som vet hva som er riktig for deg i enhver situasjon

 

Hva kan du få ved å finne indre ro i livet?

Alt det som er nevnt over, og mye mer. Kanskje kommer du på flere grunner selv?

eggs-672459_640Jeg vil dele med deg en så enkel, men samtidig utfordrende øvelse som avspenning.

Vi trenger alle å bli sett, eller få oppmerksomhet. Vi trenger å bli aksepter, anerkjent og respektert for den vi er. Vi trenger omsorg og kjærlighet. Det trenger kroppen din også. Kroppen er deg, og du er kroppen. Gi deg selv 15 minutter til å kjenne, lytte og bare være! Kvalitetstid med deg selv rett og slett.

Værsågod!

MediYoga tryllestav #1 Dyp avspenning med Maiken Sneeggen 2016

Lydfila kan lastes ned fra Google Disk HER

 

Hvordan opplevde du avspenningen? Jeg vil gjerne høre. Du kan skrive en kommentar under eller sende meg en mail til post@dypindrero.no

 

Kropplige fordelen av avspenning:

  • å koble ut tankene
  • redusere stress
  • redusere spenninger og øke sirkulasjonen til muskelcellene
  • kroppsbevissthet

Yogisk er hvilen i mellom øvelsene like viktig  som øvelsene. Det samme gjelder i hverdagen. Du trenger balanse mellom å gjøre og å hvile. En god rytme i hverdagen er aktivitet, hvile, aktivitet, hvile osv. Det er i hvilen du og energien kommer i balanse. I MediYoga er det alltid hvile mellom hver øvelse, gjerne liggende, og etter programmet i minst 5 minutter. Gode vaner på matta blir til gode vaner utenfor matta. Å kunne hvile imellom hver aktivitet i livet er en nøkkel til balanse og helse. Svarene på hva du trenger for å ære frisk og glad kommer ifra deg selv, og for å høre eller kjenne hva kroppen fortelle må du lytte. Det krever øving og tid med deg selv.

 

Lykke til! Bruk lydfilen så ofte som du kan.

PS: Om du ikke får til å laste ned lydfila, kan jeg sende den til deg på e-post. Da spør du meg bare på post@dypindrero.no.

 

Ønsker du deg flere smakebiter fra MediYoga på lydfil og å lære mer om tema rundt indre ro og bedre helse med MediYoga? Les innlegget på lenken under og legg igjen navn og e-postadresse i den svarte boksen!

MediYoga til alle som vil ha

 

2 kommentarer til MediYoga tryllestav #2 Koble helt av med dypavspenning på lydfil

  1. Pingback: Mediyoga tryllestav #2 Koble av & dypavspenning på lydfil | Dypindrero.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *