Null stress : MediYoga stressreduksjon

med Maiken Sneeggen, MediYogaterapeut og -lærer og fysioterapeut

 

Pusteteknikk

 

 

Opplever du at stress preger deg i hverdagen din?

For eksempel:

Føler du at du har lite overskudd og livsglede?

Opplever du indre uro, tankespinn, bekymringer, og kanskje problemer med søvnen?

Plages du med smerter og spenninger i musklene av stress?

 

Ønsker du deg enkle og svært effektive verktøy til å redusere stress, få mer energi og ro i kropp og sinn? Har du lyst til å benytte våren til å gi deg selv fantastiske anti-stressverktøy som kan endre livet ditt?

Bli med på kurs i MediYoga fra mandag 22. januar eller torsdag 15. februar (dagtid) på Femme i Trondheim!

 

Kurset kan etterfølges av Balanse : MediYoga Frisk, sterk og glad med kropp og sjel i balanse. Tilsammen kan du gi deg selv ukentlige påfylltimer hele våren, og slik gi deg selv tid til å etablere helsefremmende vaner med daglige yogaøvelser og du kan nyte de langvarige effektene av yogaen.

Påmelding til begge kursene samtidig gir 20% rabatt og introkurs i uke 3 inkludert.

 

Nytt kurs Null stress starter:

Mandager kl. 20.00 – 22.00 fra 22. januar (6 uker) Ledige plasser (maks 12)

Torsdager kl. 13.00-15.00 fra 15. februar (6 uker) Ledige plasser (maks 10)

Sted: Leangen i Trondheim, Falkenborgveien 38 i lokalene til Femme vis a vis 3t

 

Hva er MediYoga?

MediYoga, ofte kalt Medisinsk Yoga, er en myk terapeutisk yogaform som passer for alle. Øvelsene utføres liggende og sittende på stol eller matte. Du kan delta selv om du er redusert, utmattet eller skadet. Du får veiledning i å tilpasse øvelsene til deg og ditt utgangspunkt. Du kommer som du er og starter der du er.

Vil du lese mer om MediYoga? Les mer

 

Prøv Medisinsk yoga nå?

1. Du kan på 10 minutter prøve en svært beroligende pusteøvelse. Registrer deg i den grønne trekanten nederst på siden og få lydfil med en gang!

2. På 20 minutter kan du oppleve et kort introkurs på video. Klikk herfor å komme til video

 

Hvordan er kurset lagt opp?

Det er et 6 ukers kurs med kurskvelder på 2 timer ukentlig. Hver kurssamling inneholder presentasjon av kveldens tema og refleksjon/samtale rundt det, MediYoga-øvelser (60-75 min) og spørsmål og refleksjon etterpå. Du får skriftlige presentasjoner av alle temaene og et hefte med bilder og forklaring til alle øvelsene. Alt skriftlig materiale sendes i utgangspunktet på e-post.

Lydfiler til den daglige yogapraksisen din får du tilsendt direkte på e-post som mp3-filer. Du kan laste dem ned til datamaskinen, overføre dem til mobilen eller musikkspiller og lytte til dem hvor som helst og når som helst. Ønsker du øvelsene på CD i stedet for, kan det ordnes om du informerer om det ved påmelding.

Bonus (stor bonus!): Du får tilgang til den nettbaserte versjonen av kurset. Du kan enkelt logge deg inn på kursportalen og se undervisningsvideoene om de ulike temaene og lytte til lydspor. Slik kan du repetere om du ønsker det eller oppdatere deg om du mister en kurskveld eller flere. Der inne finner du  lydspor med hele yogaprogrammet tilpasset til hvert tema som du kan spille av og øve til.

Individuell veiledning på e-post er inkludert. Har du spørsmål eller erfaringer som du ønsker å dele med meg privat er du velkommen til å sende e-post eller sms mellom samlingene. Jeg ønsker å støtte deg i å etablere gode helsefremmende vaner. Et av målene med kurset er at du skal få den veiledningen du trenger, og svar på det du lurer på i forhold til hvordan du kan bruke verktøyene i din hverdag. Ønsker du en samtale med meg en til en om din yogapraksis og hverdag ordner vi det også.

 

Hva vil du få ut av å delta på kurset?

–       Du vil lære enkle og svært virkningsfulle øvelser for å redusere stress og styrke deg selv, din tilstedeværelse og din energi. Det er øvelser som alle kan gjøre, og du kan sitte på stol.

–       Du vil lære deg å puste på en måte som hjelper deg å beholde balanse og ro i en utfordrende hverdag.

–       Du vil lære teknikker for dyp avspenning.

–       Du vi lære fantastiske meditasjoner for å roe ned kropp og sinn og styrke kropp og hjerne.

–       Du får støtte og veiledning i å komme i gang med egen yogapraksis slik at du kan nyte daglige pusterom i en travel hverdag. Det er ikke lett å komme inn i gode rutiner og å prioritere sin egen helse og velvære når plikter, ansvar og fulle timeplaner fanger oss. Derfor er støtte og inspirasjon fra lærere og andre i samme situasjon så viktig. For å gjøre det lettere å komme i gang starter vi svært grunnleggende med 15-20 minutters daglig praksis den første uken og bygger på med nye øvelser hver uke.

 

Hvorfor gjøre litt yoga hver dag?

For å virkelig oppleve effektene av yoga er det best å gjøre litt hver dag. Det er som din daglige medisin. Det hjelper ikke like godt å ta 7 piller en gang i uka. Eller? Hjernen vår har evnen til å endre seg om den får påminning ofte nok og over lang nok tid. Etter 4-8 uker med jevnlig praksis kan du virkelig oppleve de langsiktige effektene av yogapraksisen.

En annen grunn er at din yogapraksis er din stund med deg selv, hvor du lytter til hva kroppen forteller deg og gir deg selv oppmerksomhet og omsorg. Ei slik stund trenger vi alle hver dag. Alle våre spørsmål fins det svar på i oss selv. Det gjelder bare å slippe svarene til.

 

Hva går vi igjennom i løpet av kurset?

–       Tips og råd til egenpraksis. Hvordan komme i gang og holde på egen yoga- og meditasjonspraksis?

–       Hva kan pusten gjøre for kroppslig og mental ro og for helsa?

–       Hva er stress? Hvilke effekter stress har på oss fysisk, mentalt og følelsesmessig. Hvilke verktøy som er effektive for å redusere stress og hvorfor.

–       Oppmerksomhetsteknikker for å slippe tankene som kverner og være her og nå i øyeblikket for indre ro og helse.

–       Hva er meditasjon? Hva meditasjon kan gjøre for å senke stressnivået og fremme helsa di.

–       Hvordan tankene påvirker stressnivået i kroppen. Tankenes kraft på oss og livet vårt. Hvordan du kan stilne tankene. Hvordan du kan forholde deg til tankene, slik at opplevelse av stress blir mindre eller fraværende.

–       Stress vs indre ro – selvfølelse, motstandskraft, trygghet, lyst, livsglede, kreativitet, selvtillit og livskraft

 

Kurset kan etterfølges av Balanse : MediYoga som varer i 8 uker:

Der kombineres pusten i større grad med myke bevegelser for å løse opp spenninger og øke sirkulasjonen i hofter, rygg, skuldre og nakke og skape generell balanse i kropp og sinn. Det er større fokus på den praktiske delen i dette kurset og du lærer flere myke og enkle øvelser og meditasjoner. Tema er mindre smerter, slippe spenninger, friskere rygg, indre ro, bedre søvn, mindre hodepine, sterkere immunforsvar og en intro til chakraene og hormonsystemet. I tillegg fortsetter vi å ha fokus på daglig praksis og deler tips og reflekterer rundt hvordan etablere/opprettholde MediYoga i hverdagen. 

Les mer om Balanse : MediYoga

 

Hva inngår i kursavgiften på Trinn 1?

–       6 avstressende kurskvelder/dager

–       Lydfiler med alle øvelser på e-post.

–       Hefte med bilder og skriftlig instruksjon i øvelsene.

–       Skriftlige presentasjoner av alle temaene.

–       Individuell veiledning på e-post og samtale med meg om din MediYoga-praksis om du ønsker det (25 minutter). Det er åpent for å komme tidligere eller bli igjen etter samlingene for samtale og en kopp te. Lokalet åpner minst 20 minutter før og stenger 30 minutter etter.

Bonus: Tilgang til den nettbaserte utgaven av kurset med lydspor og videoer så lenge det ligger uten (kan garantere 5 år).

NB! Innholdet i lydfiler og videoer er eksklusivt for deg, og det stoler jeg på at du respekterer.

 

Hva koster kurset?

Påmelding til begge kursene samtidig gir 20 % rabatt (900 kroner). Investering 3600 kroner.

Pris for Null stress 6 uker er 1950 kroner

Pris for Balanse mandager 8 uker er 2550 kroner, torsdager 6 uker 1950.  Les mer om Balanse : MediYoga >>

 

Hvordan melder du deg på?

Send din påmelding på e-post til maiken@dypindrero.no eller på SMS eller ring 41697313. Kontaktinfomasjonen jeg trenger er fullt navn, e-postadressen din, hjemmeadressen din og mobilnummeret ditt.

Så snart du har mottatt bekreftelse på plass, betaler du kursavgiften direkte til kontonummer 86014332822. Husk! Merk betalingen med MediYoga Null stress (Balanse) + navnet ditt.

Jeg sender gjerne en faktura til deg på e-post om du ønsker det. Ønsker du kursavgiften oppdelt i to delbetalinger er det mulig. Si ifra ved påmelding om du ønsker faktura eller to delbetalinger!

 

Betingelser for påmelding

Påmeldingen er bindende enten den er gjort skriftlig, muntlig eller ved betaling. Ved sykdom eller annet uforutsett gis muligheten til å ta igjen hele kurset eller enkle kurssamlinger på onsdag kveld eller torsdag dagtid, eller neste gang kurset settes opp.

Betingelser for å ta igjen samlinger:

  • Du gir beskjed før kursstart eller før den aktuelle kurskvelden.
  • Du tar selv initiativ om du ønsker å ta igjen kurs/kvelder.

Skulle du ønske å si ifra deg plassen din er det disse reglene som gjelder:

Avmelding frem til en uke før kursstart medfører et gebyr på 1000 kroner. Avmelding senere enn 1 uke før kursstart medfører at du betaler hele kursavgiften. Ved uforutsett sykdom eller endring i livssituasjon/arbeidssitusjon kontakter du meg så snart som mulig, så finner vi den beste løsningen sammen.

Ta gjerne kontakt med meg om lurer på noe!

 

Til info om Trinn 2 >>

Til info om Nettbasert kurs >>

 

4 kommentarer til Null stress : MediYoga stressreduksjon

  1. Pingback: Kurs i MediYoga høsten 2016 i Trondheim | Dypindrero.no

  2. Pingback: Nye grunnkurs i Medisinsk Yoga 2016 i Trondheim | Dypindrero.no

  3. Pingback: Temakveld / introkurs i Medisinsk Yoga – Pusten og avspenning | Dypindrero.no

  4. Pingback: Nye kurs i MediYoga – Medisinsk Yoga januar 2015 | Dypindrero.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *